Monday, January 29, 2007

EGYPTE - SOEDAN (Meer van Nasser)
































































Soedan is een verhaal apart, ‘right from the start’.
Het begon met de boottocht van Aswan (nog Egypte) over het meer van Nasser naar de Soedanese havenplaats Wadi Halfa. Dit nam 1,5 dag in beslag, waarvan een aanzienlijk deel uit wachten bestond. Eerst op de douane; heen en weer lopen, ja & amen zeggen en geen vragen stellen. Uiteindelijk zaten we op de boot en toen konden we toekijken hoe deze en twee andere boten werden volgeladen met wasmachines, koelkasten, dozen, zakken en Afrikanen zelf. Afrikaanse taferelen, chaos! En overal; op het dek, in de gangen, in de ruimen, onder de reddingsboten, tussen de dozen en last but not least tegen en op onze fietsen...

Je keek je ogen uit. Mensen aan het kaarten, eten, slapen, schreeuwen en niet te vergeten bidden. Want regelmatig schalde ‘Allaaaaaah!’ door de chaos heen.
Ik voelde me niet goed deze dag, dus een dag hangen en het Afrikaanse gebeuren aanschouwen kwam me erg goed uit.
Onze groep had cabins, dus konden we in ieder geval slapen, want we zouden ca. 18 uur varen. Weliswaar een shabby, kleine cabin, maar je bent dan toch de Westerling die het duidelijk luxer heeft. We deden ‘shifts’ per uur om de cabins te bewaken. Helaas voeren we -net toen ik wacht hield- de grote tempel van Abu Simbel voorbij, die dus letterlijk aan me voorbij ging.
Het sliep wel heerlijk met het kabbelende water op de achtergrond.

0 Comments:

Post a Comment

<< Home